Motorgumi

kereső

Szélesség: Magasság: Átmérő:
Gumi méret
Gumi méret
Márka: Kategória:
Új gumik Használt gumik
Szélesség: Átmérő:
Márka: Kategória:
Új gumik Használt gumik

Milyen az ideális motorgumi nyomás?

Gyakran keresnek rá kezdők és profi motorozók is arra, hogy milyen az ideális motorgumi nyomás, hiszen akárcsak egy személygépjárműnél vagy kisteherautónál, esetleg egy pótkocsinál vagy tömegközlekedésre használt járműnél, itt is több területen segíthet ha megfelelő mennyiségű levegővel van a gumink megtöltve. Bár manapság már rengeteg típusú, méretű és bordázatú motorgumi kapható az üzletekben és online is, a motorguminyomás meghatározása annyira azért nem komplex feladat, hogy eltévednénk a végeláthatatlan gumi között.

Milyen az ideális motorgumi nyomás?

Gyakran keresnek rá kezdők és profi motorozók is arra, hogy milyen az ideális motorgumi nyomás, hiszen akárcsak egy személygépjárműnél vagy kisteherautónál, esetleg egy pótkocsinál vagy tömegközlekedésre használt járműnél, itt is több területen segíthet ha megfelelő mennyiségű levegővel van a gumink megtöltve. Bár manapság már rengeteg típusú, méretű és bordázatú motorgumi kapható az üzletekben és online is, a motorguminyomás meghatározása annyira azért nem komplex feladat, hogy eltévednénk a végeláthatatlan gumi között.

A legnépszerűbb motorgumi márkák, amelyeket Magyarországon előszeretettel vásárolnak a kétkerekű jármű szerelemesei: a Bridgestone, a Continental, a Dunlop, a Heidenau, a Kenda, a Metzeler, a Michelin, a Mitas, a Pirelli, az R12, a Sava és a Vee Rubber, melyek között számtalan méret és minta található. De vajon mennyire határozza meg a gyártó márkaneve, a gumi mérete, annak mintázata vagy a mi motorozási szokásunk az ideális motorgumi nyomást?

Nem nagy ügy a motorguminyomás?!

A guminyomás fontosságáról számos cikk terjed a magazinokban és online weboldalakon is, de hogy mennyi a pontos guminyomás az számos kérdést felvet az olvasókban. A motorozók leggyakrabban olyan kérdéseket fogalmaznak meg magukban, hogy: Vajon az én motoromban is megfelelő az ideális guminyomás? A téli és nyári időszakban is azonos mennyiséget fújjak a gumijaimba? Az első és hátsó kerekekbe is egyforma nyomás legyen? Mi lesz ha nem megfelelő mennyiségű levegőt fújok a kerekekbe?

Most ezekre a kérdésekre mind válaszolni fogunk, hogy eloszlassuk a kétkedőkben a határozatlanságot. Először is, ha nem megfelelő a gumiabroncsokban a nyomás, akkor az nagy sebességnél komoly veszélyt is rejthet magában, hiszen a tapadással és az útra való felfekvéssel játszunk ha túl kevés a nyomásunk, ám egy defektet is kockáztatunk ha túl van fújva a kerekünk. Erre pedig sem nekünk, sem a motorunknak, de még csak az utakon közlekedő embertársainknak sincs szüksége, ezért kell körültekintően viselkednünk a guminyomás tekintetében is.

Azt mindenki tudja, hogy fontos a guminyomás, de mennyi az annyi?

Érdemes tudni, hogy az első és hátsó gumikban mindig azonos kell, hogy legyen a nyomás, vagyis ugyanannyi levegőt kell belefújnunk, mert így lesz optimális a tapadási felületük az úttal. Persze figyelembe kell vennünk a levegőtelítettségen kívül a motorunk és a saját (illetve szállítandó személy vagy csomag) súlyát is. Szerencsére nem kell matematikus vagy fizikus diploma ahhoz, hogy ezeket kiszámoljuk, hiszen ezt már a gyártó megtette helyettünk. Szerencsére meg is osztják velünk ezeket az infókat, ezért a javasolt nyomásértéket megtaláljuk a lengővillán, láncvédőn, felnin vagy valahol ezek közelében, ahol láthatjuk fújásnál. Legtöbbször még a plusz terheléses értékek (utas vagy csomag esetén alkalmazható) is megtalálhatóak ezen a helyen.

Fontos azonban, hogy mielőtt hosszabb távra indulunk, ellenőrizzük és optimalizáljuk a guminyomást a kerekekben, hiszen defekt bármikor előfordulhat. Illetve van itt még valami, ami kicsit bonyolítja a képletet. Különbséget kell ugyanis tennünk nyugalmi (más néven hideg) és üzemelés alatt álló (vagyis futás közbeni, üzemmeleg) hőmérséklet és állapot között. Érdemes a hidegre belőni a gumikat, hiszen útközben állandóan változik a gumi hőmérséklete és nyomása a gumi kopófelületének súrlódásával és ilyenkor a motorgumiban lévő levegő elkezd tágulni. Ha valaki optimalizálni szeretné az értékeket – annak ellenére, hogy nem versenysportoló – akkor is van rá lehetősége, hiszen számtalan guminyomás ellenőrző és monitorozó eszköz kapható már a piacon.

Mégsem olyan egyszerű ez a motorgumi nyomás meghatározás?!

Sokan megijednek, hogy ilyen komplex egy guminyomás megállapítás és optimalizálás, mások pedig kinevetik őket, hogy túlgondolják a dolgokat és rutinból töltik a gumikba a levegőt. Az igazság kb a kettő között keresendő, de érdemes tudni néhány dolgot a kezdőknek is a motorgumi nyomásról mielőtt nyeregbe ülnek a vasparipán.

Az üzemmeleg állapotban ugyanis ha az optimálisnál alacsonyabb a nyomás, akkor az abroncs jobban összenyomódik mint kellene és zavaróbbá válik az irányváltás és a kanyarodás már-már veszélyessé válhat. Ráadásul nagyobb erőre lesz szükség a kerék gördüléséhez, ami üzemanyag többletfogyasztást is eredményez. Bár száguldás közben ezeket nem mindig érezzük, de kiváló példa, hogy milyen egy jól felfújt gumis motort tolni és milyen egy leeresztett kerekűt és máris megértjük a guminyomás fontosságát.

A túlfújásnál pedig pont az ellenkezője történik, vagyis kisebb lesz az úttal érintkező felület az aszfalt és a gumink között így pedig a tapadásból veszítünk és az üzemi hőből is veszítünk és nem tudjuk megfelelően melegen tartani a guminkat.

Az, hogy a guminkba milyen nyomás legyen tehát nagyban függ a gumi típusától, a felhasználásod jellegétől és még a vezetési stílusodtól is. Azonban 1-2 tized bar nyomás miatt nem kell szerencsére aggódnunk hiszen az időjárás, az útviszonyok, a sebesség, a terhelés, de arra ügyeljünk, hogy ne kússzon fel még ezek ellenére sem 3 barig a nyomás mert akkor már szó szerint az életünkkel játszunk nagy sebesség mellett.

0

Kosár tartalma
A kosara jelenleg üres!
Összesen: 0
Tovább vásárolok Tovább a fizetéshez
A termék jelenleg nincs készleten.


Kérjük adja meg adatait és hamarosan értesítjük a várható szállítási időről.







Köszönjük!

Üzenetét megkaptuk.

Kollégáink 1-2 munkanapon belül válaszolnak kérésére.


Ez a termék a Koronavírus miatt kialakult gyártói és szállítói leállások következtében nem rendelhető. Kérem válasszon olyan terméket amely raktáron van.